H Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής διατυπώνει σοβαρές επιφυλάξεις για τις μειώσεις των συντάξεων
19.05.2017

Αθήνα, 19 Μαΐου 2017

H Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής διατυπώνει σοβαρές επιφυλάξεις για τις μειώσεις των συντάξεων.



Σοβαρές επιφυλάξεις για το κατά πόσο εξυπηρετείται το δημόσιο συμφέρον με τις νέες μειώσεις ύψους 18% που προβλέπουν οι νέες ρυθμίσεις για το ασφαλιστικό, εκφράζει στην σχετική έκθεση της η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής. Μάλιστα, όπως εμφατικά επισημαίνεται στην έκθεση στις νέες προτεινόμενες μειώσεις των συντάξεων θα πρέπει να συνυπολογιστούν αθροιστικά «η προηγούμενη, πλήρης, κατάργηση των επιδομάτων εορτών και αδείας και οι λοιπές μειώσεις των συντάξεων, καθώς και οι αλλεπάλληλες φορολογικές επιβαρύνσεις που έχουν επέλθει με διαδοχικές νομοθετικές παρεμβάσεις».

Μετά από 23 περικοπές συντάξεων που έγιναν από το 2010 μέχρι σήμερα η έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής τονίζει ότι εξαιτίας των πρόσθετων περικοπών θα πρέπει να σταθμιστεί εάν αυτές οι περικοπές υπερβαίνουν τα όρια που θέτουν οι συνταγματικές αρχές της αναλογικότητας και της ισότητας στα δημόσια βάρη. Μάλιστα, επισημαίνει την απουσία σχετικής μελέτης η οποία θα έπρεπε να αναδείξει τεκμηριωμένα την ανάγκη λήψης των νέων μέτρων για μειώσεις σε κύριες και επικουρικές συντάξεις καθώς και στα οικογενειακά επιδόματα των συνταξιούχων.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τη μείωση της προσωπικής διαφοράς στις κύριες συντάξεις ύψους 18%, η έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής επισημαίνει μεταξύ άλλων τα εξής:

 

1.    Να σταθμισθεί αν οι προτεινόμενες μειώσεις διαταράσσουν τη δίκαιη ισορροπία που πρέπει να υφίσταται μεταξύ αφενός της προσβολής της σύνταξης ως περιουσιακού αγαθού και αφετέρου του δημοσίου συμφέροντος, καθώς και αν οι προτεινόμενες περικοπές οδηγούν σε πτώση του βιοτικού επιπέδου κατηγοριών συνταξιούχων τέτοια, που θα συνιστούσε προσβολής της αξιοπρέπειάς τους, λαμβανομένων υπόψιν τόσο της έκτασης τους (περικοπή 18% της καταβαλλομένης σύνταξης σε κατηγορίες συνταξιούχων), όσο και του σωρευτικού αποτελέσματός του.

2.    Θα πρέπει να σταθμιστεί εάν υπερβαίνουν τα όρια που θέτουν οι συνταγματικές αρχές της αναλογικότητας και της ισότητας στα δημόσια βάρη στο μέτρο που θίγονται ήδη θεμελιωμένα συνταξιοδοτικά δικαιώματα όσων έχουν αποχωρήσει από την υπηρεσία, πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016 και, ως εκ τούτου έχουν γεγενημένη αξίωση για την καταβολή της σύνταξής τους, δεδομένου, μάλιστα, ότι δεν «προκύπτει με σαφήνεια ο σκοπός δημοσίου συμφέροντος που εξυπηρετεί, ώστε να είναι δυνατός ο έλεγχος κατ' αρχήν του θεμιτού ήδη μη χαρακτήρα του επιδιωκόμενου σκοπού και ακολούθως της τήρησης μιας δίκαιης ισορροπίας μεταξύ του σκοπού αυτού και των δικαιωμάτων των συνταξιούχων.

3.    Επίσης, στην έκθεση επισημαίνεται ότι, σε κάθε περίπτωση, όταν επιχειρείται μεταρρύθμιση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης που κατατείνει στον εκ νέου υπολογισμό των συντάξεων, τόσο των ήδη συνταξιούχων όσο και των μελλοντικών δικαιούχων, οφείλει ο νομοθέτης να προβαίνει προηγουμένως σε «εμπεριστατωμένη μελέτη προκειμένου να διαπιστώσει και να αναδείξει τεκμηριωμένα ότι η λήψη των συγκεκριμένων μέτρων είναι συμβατή με τις σχετικές συνταγματικές δεσμεύσεις τις απορρέουσες μεταξύ άλλων από το θεσμό της κοινωνικής ασφάλισης τις αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας και την προστασία της αξίας του ανθρώπου.

ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ALPHA BANK

 

ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ